«Перші сходинки
до добра»
(опис
педагогічного досвіду з проблеми
«Морально – етичне виховання дітей дошкільного
віку»)
Ми живемо в XXІ столітті… Ми
володіємо незнаними до цього часу можливостями: можемо побачити трансляцію
подій, які відбуваються в цей час на іншому кінці світу; можемо бути свідком
того, як працює людина у відкритому Космосі…
Люди щодня рухаються вперед ,вперед до нових звершень та відкриттів. Але
розвиток нових технологій повинен супроводжуватися духовним розвитком,
моральним відродженням.
Ще Григорій
Сковорода говорив: «Що може бути
шкідливішим за людину, котра володіє знаннями найскладніших наук, але не має
доброго серця?» І справді, можна знати
безліч теорем чи формул, але не знати простих життєвих істин.
Мені 32 роки. Я стою на порозі свого життєвого шляху. І з впевненістю можу сказати, що
маю свої моральні цінності . Мій життєвий принцип базується на словах В.О.
Сухомлинського: «Ти народжений людиною, але Людиною треба ще стати ».
На жаль,
дуже часто доводиться чути від дітей: «Я тобі дам цукерку, а ти пограйся зі
мною», «Не дружи з Мариною». А ще гірше звучить вислів: «Мама казала давати
здачі!». За що давати «здачі»? Ми ж
нічого не купуємо і не продаємо! Чому батьки вчать своїх дітей бути
агресивними, а не прагнуть навчити їх домовлятися, мирно вирішувати конфліктні
ситуації? Як зробити взаємини дітей
дружніми, безкорисними? Як навчити їх допомагати один одному? Як посіяти в
дитячих душах почуття любові, справедливості, милосердя? Над цими питаннями я почала розмірковувати і вирішила працювати
над проблемою «Морально – етичне виховання дітей дошкільного віку».
Поставила перед собою такі завдання:
- формувати особистість дошкільника на засадах людяності, чесності, ввічливості;
- сприяти розумінню того, яке велике значення має дотримання моральних правил та норм в житті кожної людини;
- вчити дітей розуміти позитивні й негативні вчинки, давати їм оцінку;
- закріплювати вміння дотримуватись моральних правил та норм у повсякденному житті.
Для досягнення мети використовую різноманітні методи і
прийоми, а саме:
-
читання
творів художньої літератури та бесіди за
їх змістом;
- колективне обговорення вчинків персонажів;
- розглядання ілюстрації та обговорення їх;
- розв’язання проблемних завдань;
- дискусії;
- входження в роль позитивного героя («А як би вчинив ти?»);
- дидактичні ігри та вправи морально-етичного змісту;
- ігри-драматизації за змістом художнього твору;
- розв’язання суперечностей («Що добре, а що погано?»);
- зміна кінцівки художнього твору («Щасливий фінал») ;
- написання листа певному герою;
- психогімнастика;
- використання фольклору (обговорення прислів’їв, приказок, легенд).
Свою роботу намагаюся будувати на рівні сучасної
педагогіки; враховуючи, вдосконалюючи та поєднуючи відомі теорії, ідеї та
методи. Багато інформації черпаю із напрацювань видатних педагогів (Я.-А. Коменський,
Й.Г.Песталоцці, К.Ушинський, С. Русова, В.О. Сухомлинський). Дуже
часто читаю дітям оповідання В.
Сухомлинського. Аналізуючи його маленькі твори, можна так глибоко поринути в безмежний світ людської душі,
торкнутися найтонших її струн.
Розробила:
-
серію
дидактичних ігор та вправ, мета яких полягає
у вихованні любові, милосердя, ввічливості , чесності( «Розкажи про вчинок»,
«Квітка ввічливих слів», «Чарівні
слова», «Квітка примирення», «Промінці для Сонечка», «Знайди товариша», «Подарунок для друга»,
«Добрі та погані вчинки» та інші);
-
заняття
(«Дошкільнята – ввічливі малята», «Будьмо знайомі», «Мама і тато – два сонця
гарячих», «Добрі вчинки від доброї дитинки», «Щоб щасливо жити – слід з усіма
дружити», «Пригоди на стежині доброти» та інші). Апробувала їх на практиці і
зрозуміла, що вони мають великий виховний вплив на дошкільнят. Адже зміст
занять наповнений цікавими й доступними для дитини фактами з життя; ситуаціями морально-етичного
змісту, наочними матеріалами, іграми
морально-етичного спрямування.
Дитина може
знати норми моральної поведінки, правильно відповідати на поставленні
запитання, та чи це гарантія того, що в реальній життєвій ситуації - вдома, на майданчику - дитина зробить вибір
на користь добра? Тому глибоко переконана, що робота на занятті повинна поєднуватись з роботою поза заняттям.
Тільки тоді, діти зможуть засвоїти поданий результат, коли в реальних ситуаціях
зможуть проявити свої знання, а головне почуття.
В своїй
роботі підтримую тісний контакт з батьками вихованців. Адже сім’я – це перше
джерело, з якого діти черпають інформацію; це перша ланка в вихованні. У родині
закладається духовний стержень особистості, основи її моралі. За виховання
своїх дітей батьки відповідають перед суспільством. Суть цього прекрасно
передав А.С. Макаренко, який писав: «Діти – це майбутні громадяни нашої країни…
Вони творитимуть історію…Наші діти – наша старість. Правильне виховання – наша
щаслива старість, погане виховання – це наше майбутнє горе, це - наші сльози,
це - наша провина перед іншими людьми».
Провела анкетування
з батьками вихованців «Принципи сімейного виховання» і зрозуміла,що
батькам необхідно давати більше інформації щодо
виховання в родині людяності, вихованості, милосердя. Тому оновлюю
батьківський куточок цікавими порадами,
саме з морального виховання(«Сім’я формує самооцінку дитини», «Ми посваримось і
помиримось», «Кожна дитина – маленька людина», «Навчайте дітей самоповаги та
позитивного ставлення до інших» та інші). А ще батькам завжди раджу: «Частіше
розмовляйте із своїми дітьми. Цікавтесь їхнім життям, їхніми тривогами і
радощами. Адже, запорука дитячого щастя – тепло родинного вогнища, взаємна
любов і повага».
Працюючи над проблемою морального виховання, спостерігаю
і певні результати своєї роботи:
- діти проявляють доброту один до одного;
- розв’язують більшість конфліктів мирним шляхом;
- зникають такі почуття, як зловтіха, насмішка;
- хлопчики виявляють повагу до дівчаток (не ображають, пропускають вперед);
- дотримуються правил поведінки в природі; піклуються про тварин(на прогулянках підгодовують пташок; розповідають, як виготовляли з батьками годівниці);
- граючись в ігри, домовляються про тему, ролі спільної гри;
- володіють правилами культури спілкування;
- хвилюються, коли хтось відсутній, передають привіти;
- звертаються з проханням виготовити подарунок для рідних.
Переконана, що виховання доброти, чуйності, людяності
вкрай важливе для становлення особистості дитини-дошкільника. Тому в співпраці
з дітьми,особистим прикладом, поведінкою, навчаю дітей бути толерантними, вміти
вибачатись і пробачати, допомагати, співчувати один одному.
Вихователь: Гуровська Т.М.
Комментариев нет:
Отправить комментарий